مقالات

هیزم شومینه از کجا بخرم ؟

هیزم شومینه از کجا بخرم

هیزم شومینه از کجا بخرم؟

هیزم شومینه از لوازمات شومینه است که معمولا برای زیباتر نشان دادن شومینه مورد استفاده قرار می گیرد.

هیزم شومینه در شکل چوب های طبیعی و در رنگ بندی های مختلف با نام ها و برند های گوناگون ساخته و وارد بازار می شوند، هم چنین جنس این هیزم ها با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر موجب می شود که هیزم ها از قیمت متفاوتی برخوردار باشند.

چه نوع هیزمی مناسب شومینه است؟

هیزم از جنس چوب طبیعی:

  • هیزم های طبیعی بیشتر از جنس چوب درختان زبان گنجشک ، گردو ، بلوط ، صنوبر داگلاس ، افرا ، کاج و سیب است.
  • هیزم درخت بلوط بالاترین سطح گرمایی را دارد و استانداردترین هیزم شومینه است.
  • هیزم درخت زبان گنجشک ، در بین دوستداران طبیعت طرفداران زیادی دارد ، سوخت این نوع هیزم دود زیادی تولید نمی کند و شعله های آن پایدار است.
  • هیزم درخت صنوبر داگلاس از محبوب ترین نوع هیزم است ؛ این نوع هیزم نسبت به موارد دیگر زودتر شروع به سوختن می کند و عطر خوبی نیز دارد و همین طور قیمت آن برای مصرف کنندگان مناسب و به مصرفه است.

هیزم درختان میوه از جمله سیب، گیلاس و گلابی، شعله های کوچکی دارند و می توانند انرژی گرمایی زیادی را تولید کنند؛ هیزم درخت سیب به دلیل رایحه ی شیرین و محبوب خود، معمولا برای شومینه داخل خانه گزینه ی مناسبی است.

 هیزم نسوز شومینه:

هیزم نسوز شومینه در مقابل گرما و شعله های آتش مقاوم هستند و در اثر گرما گداخته می شوند و حرارات را به اطراف  انتقال می دهند و همین امر موجب گرم شدن محیط می شود.

هیزم نسوز شومینه انواع مختلفی دارد که بصورت ذغال نسوز و هیزم های نسوز از جنس سفال هستند و هم چنین هیچ  گونه آلودگی مانند منوکسید کربن در محیط اطراف ایجاد نمی کنند.

هیزم نسوز شومینه تاثیر فراوانی بر زیبایی شومینه دارد و انواع این هیزم های نسوز شومینه قابلیت تحمل درجه ی بالای گرما را دارند ، بدون بو هستند و در حرارت بالا رنگشان تغییر نمی کند.

هیزم فشرده:

هیزم فشرده ساخته شده از خاک اره و خرده چوب است و  قابل استفاده در شومینه، اجاق و بخاری هیزمی  می باشد.

هیزم فشرده سازگار با محیط زیست است و یک سوخت پاک محسوب می شود که هیچ گونه آلودگی و کربن مونواکسید را وارد هوا نمی کند و هم چنین دود بسیار کمی را انتشار می دهد.

هیزم شومینه

نکاتی در خصوص استفاده از هیزم شومینه

اگر قصد دارید خودتان هیزم شومینه را تهیه کنید نوجه داشته باشید که قطر هیزم نباید بیش از 12.5 سانتی متر باشد و در صورتی که بیشتر از این عدد بود باید آن را از وسط (از قطر) نصف کنید.

میزان گرمایی که هیزم های نرم تولید می کنند ثابت و ماندگار نیست از این رو بهتر است از گروه هیزم های سخت استفاده کنید که به مدت طولانی تری می سوزند.

روی هیزم های خشک شده را با یک پارچه ی برزنتی یا پلاستیک بپوشانید تا از پوسیده شدن هیزم ها جلوگیری کنید.

به هیچ عنوان از هیزمی که هنوز به قدر کافی خشک نشده استفاده نکنید، هیزم مورد استفاده شما باید کمتر از 20 درصد رطوبت داشته باشد؛ اگر میزان رطوبت بیشتر از این مقدار باشد هیزم به سختی شروع به سوختن می کند و همین طور باعث بوجود آمدن دود زیادی می شود و محیط را شرجی می کند.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هیزم و شومینه ، دودکش و شومینه را به خوبی تمیز کنید تا تمام آثار کرئوزوت (دسته ای از مواد شیمیایی کربن دار) را پاک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *